total body management

blog fitness slapen sporten afvallen

Word fit, ga slapen!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Voor de één vanzelfsprekend, voor de ander een dagelijks terugkerend probleem: slaap. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Slaap en Waak Onderzoek (NSWO) vindt meer dan 40% van de Nederlanders dat ze te weinig slaapt. Meer dan de helft is bij het opstaan moe en 15% is zelfs zeer moe. Wat gaat er mis en wat kunnen we eraan doen? In deze TBM blog vertellen we je alles over onze nachtrust!

Waarom slapen we?

Een groot deel van ons leven brengen we slapend door, gemiddeld een derde van de tijd. Slapen is noodzakelijk en zonder slaap houden we het maximaal 3 a 4 dagen vol. De vraag waarom we slapen is zelfs door wetenschappers nog niet helemaal beantwoord. Waarschijnlijk ontwikkelen de hersencellen en het geheugen zich, en is slaap een onderhoudsbeurt voor het lichaam. Zo krimpen onze hersenen tijdens slaap om zo afval beter te kunnen afvoeren.

Slaapgebrek maakt prikkelbaar en ongeconcentreerd en kan hoofdpijn en depressie veroorzaken. Een slaapschuld verstoort onze regelsystemen. Slaaptekort wordt ook geassocieerd met verhoogde kans op overgewicht. Het is mogelijk dat het alleen maar geldt voor mensen die daar gevoelig voor zijn. Er is ook een duidelijke relatie met hart- en vaatziekten en slaapgebrek. 

Waarom slapen we niet?

Idealiter slapen we als we volwassen zijn zo’n 6 tot 9 uur per dag. Hoeveel uur slaap iemand nodig heeft is persoonlijk. De fitheid waarmee iemand wakker wordt en overdag functioneert is een indicatie of de hoeveelheid slaap genoeg is geweest. Je kunt wel wennen aan meer of minder uren slaap, maar tot op zekere hoogte. Er zal dan sprake zijn van slaapschuld. Deze moet worden afbetaald. Dit kan door uitslapen, maar gebeurt ook door hazenslaapjes die 0,5 tot wel 10 seconden kunnen duren.  

Bij veel mensen lukt het niet om in slaap te vallen, of om de nacht door te slapen. Het kan ermee te maken hebben dat ze zich zorgen maken en blijven piekeren, dat ze teveel cafeïne hebben gedronken gedurende de dag, dat ze kleine kinderen of een snurkende partner hebben, of dat er sprake is van een meer complexe slaapstoornis. Soms worden slaapproblemen dan opgelost met slaapmedicatie. 

Voordat begonnen wordt met medicatie is het raadzaam eerst de volgende adviezen op te volgen:

  1. Ga alleen dan naar bed als je je slaperig voelt;
  2. Gebruik het bed alleen om te slapen. Lezen, tv kijken, telefoneren, eten etc. zijn taboe. Seks is de enige uitzondering op deze regel (vervelend…);
  3. Als je niet na 10 tot 15 minuten in slaap valt, sta dan op, ga naar een andere kamer en doe wat ontspannends tot het moment dat je slaperig wordt; 
  4. Zet de wekker altijd op een vaste tijd ongeacht de hoeveelheid slaap die je hebt gehad (slapeloze mensen hanteren vaak onregelmatige slaapschema’s om slaapverlies te compenseren; deze maatregel leert ze een consistent slaapschema te hanteren). 
  5. Vermijd dutjes overdag. 

Bron: Chivo

KORTOM: MAAK HET BELANGRIJK EN  SLAAP JEZELF FIT!
Begin er dan vandaag nog mee want: het kost je weinig energie en levert je veel op. Heb jij hier vragen over of loop je zelf ook te kampen met slaapproblematiek? Laat het TBM gerust weten… 

Bekijk hier onze trajecten en start vandaag nog met fitter en gezonder worden!

WE SUPPORT TO MANAGE YOUR SLEEP

Deel dit bericht met je vrienden!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kom met ons in contact!

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Kom met ons in contact!

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Bedankt voor de info, we nemen zo snel mogelijk contact met je op!