total body management

invloed cafeïne sportprestaties

De invloed van cafeïne op sportprestaties

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Ben jij iemand die iedere ochtend een grote bak koffie nodig heeft om wakker te worden? Of spring jij gelijk fanatiek uit je bed zodra de wekker gaat? Het grootste gedeelte van Nederland drinkt dagelijks gemiddeld 2,4 bakken koffie om meer energie te krijgen. Die oppeppende werking komt door het middeltje cafeïne. Wat is cafeïne, wat doet dit middeltje eigenlijk met je, waarom wordt dit middeltje toegevoegd aan verschillende pre workout boosters en heeft het ook daadwerkelijk effect op jouw trainingen? In deze blog van Total Body Management lees jij alles over de invloed van cafeïne op sportprestaties!

Wat is cafeïne en wat doet het met je?

Cafeïne is een stofje dat voorkomt in koffiebonen, cacaobonen, thee en guaraná. We horen je al denken! WHUT? Guaraná is een nootachtig zaadje afkomstig van een klimplant die groeit in het Amazonebekken in Brazilië. Dit nootje wordt gebruikt, net zoals de koffieboon, om verschillende dranken mee te maken.

Cafeïne werkt stimulerend op het gebied van lichaam en geest. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd, sommige mensen zijn namelijk overgevoelig voor cafeïne. Uit onderzoek is gebleken dat cafeïne een stimulerend effect heeft op de concentratie en prestaties aangezien het je een gevoel geeft van verhoogde energie en het verdrijft het gevoel van vermoeidheid.

Ook verbetert cafeïne het geheugen, je alertheid en de motivatie. Helaas, smaakt het goedje een beetje bitter wat in een kop koffie goed te merken is. Om die reden voegen veel mensen melk en suiker toe om de bittere smaak te verminderen.

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten koffie en daarbij ook verschillende sterktes. In een kop filterkoffie zit normaal gesproken 85 mg cafeïne per 125 ml. Een espresso kopje is wat sterker met zo’n 130 mg cafeïne per 100 ml (om die reden zijn deze kopjes ook een slag kleiner). 

Cafeïne in Pre Workout Boosters

In deze blog kijken we naar de invloed van cafeïne op sportprestaties. Waarom? Omdat dit stofje namelijk wordt gebruikt in Pre Workout Boosters. Veel sporters gebruiken stimulerende supplementen om hun sportprestaties te verbeteren. Je hebt vast weleens gehoord van deze pre workouts of je hebt ze zelf misschien ook een keer gebruikt?

Het hoofdingrediënt van deze Pre Workouts is meestal cafeïne en zoals eerder aangegeven zorgt een grote dosis voor veel energie. Maar hoe snel werkt de cafeïne, die in je lichaam terecht komt? Meestal begint de cafeïne na 15 t/m 40 minuten (verschilt per persoon) te werken en de effecten kunnen tot zo’n 4 uur aanhouden.

Natuurlijk zitten er meer stoffen in een Pre Workout die jouw training kunnen verbeteren. Zo bevatten ze vaak een blend van BCAA’s, creatine, citrulline en beta alanine. Deze ingrediënten zorgen er voor dat je spieren minder snel verzuren en je meer explosieve kracht hebt. Op zoek naar een goede Pre Workout? Hier kun je de Top 5 Beste Pre Workouts bekijken!

koffie sportprestaties

Invloed van cafeïne op sportprestaties

Dat cafeïne dusdanig gunstig is voor verschillende sporters heeft meerdere redenen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het de bloedvaten verwijdt waardoor de bloedtoevoer naar je spieren verbeterd (wel 30% meer dan normaal). Je spieren voelen hierdoor minder vermoeid en krachtiger aan. Cafeïne beïnvloed ook de neurotransmitters (actiepotentiaal) waarmee de pijn in je spieren afneemt en je dus meer herhalingen kunt maken.

Na het sporten zorgt cafeïne er ook voor dat er meer “brandstof” in je spieren overblijft. Deze brandstof, genaamd glycogeen, zorgt voor spierherstel en het bevordert je prestaties. Om deze reden is het dus belangrijk dat dit weer wordt aangevuld na het sporten, waardoor je eerder hersteld voor je volgende training.

Maar hoeveel moet je nou innemen om je prestaties tijdens een training te verbeteren? De streefwaarde om zo goed mogelijk te kunnen presteren tijdens een training ligt tussen de 200 en 300 mg cafeïne. Zoals eerder aangegeven duurt het 15 a 40 minuten voordat het zijn werking doet dus neem het gerust een half uurtje tot een uur voordat je naar de gym gaat.

Tip van flip: Uit een studie kwam naar voren dat je door het nuttigen van cafeïne voor de training ongeveer 15% meer calorieën verbrandt. Het bevordert de vetverbranding wat dus erg voordelig werkt als je vet wilt verbranden.

Wil jij meer weten over de invloed van cafeïne op sportprestaties? Of ben je benieuwd of een Pre Workout Booster nuttig is om te nemen voor jouw personal training? Stuur ons gerust een berichtje of laat een reactie achter op deze blog!

WE SUPPORT TO MANAGE YOUR BODY.

Liefs,

Team TBM

Deel dit bericht met je vrienden!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Kom met ons in contact!

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Kom met ons in contact!

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Bedankt voor de info, we nemen zo snel mogelijk contact met je op!